جهانبخش پازوکی

جهانبخش پازوکی در ۴ خرداد سال ۱۳۱۶ در شیراز متولد شد. پازوکی در ۷ سالگی به‌علت علاقه فراوان به موسیقی وارد این عرصه شد و در ابتدا به یادگیری فلوت پرداخت. اما بعدها به صورت حرفه‌ای به فراگیری و نواختن ویولن پرداخت. پازوکی در سن ۱۴ سالگی شیراز را به مقصد اصفهان ترک کرد و در این شهر زیر نظر جلیل شهناز و تاج اصفهانی و عبدالحسین برازنده به فراگیری موسیقی پرداخت.
پازوکی همکاری خود را برای شعر و آهنگسازی و نوازندگی با خوانندگان مشهور ایرانی مانند اکبر گلپایگانی، مهستی و هایده ادامه داد و در سال ۱۹۷۹، پس از انقلاب ۵۷ همانند بسیاری از هنرمندان مجبور به ترک میهن شد و به آمریکا مهاجرت کرد. همکاری او با خوانندگان پاپ ایرانی در لس آنجلس هم ادامه پیدا کرد. جهانبخش پازوکی تاکنون بیش از ۶۰۰ اثر از خود به جای گذاشته‌است.
او در سال ۲۰۰۵ به‌خاطر زحمات چندین‌ساله در موسیقی و هنر ایرانی و حفظ موسیقی اصیل ایرانی در خارج از ایران جایزه شیر بالدار طلایی آکادمی جهانی هنر، ادبیات و رسانه ایران را دریافت کرد.
بیشتر آهنگ‌های وی توسط منوچهر چشم‌آذر، کاظم عالمی، لقمان ادهمی و ناصر چشم‌آذر تنظیم شده‌است. وی دارای دو فرزند به نام‌های نیلوفر و نگار است.

Image

چاپ